Mediq CombiCare maakt gebruik van cookies.

Om de website van Mediq CombiCare goed te laten werken en u de beste online ervaring te bieden, gebruiken we analytische en functionele cookies.

{{Message}}

5 voedingsadviezen die helpen bij een onregelmatige stoelgang


Een onregelmatige stoelgang is niet prettig. Gelukkig kan je ook zelf veel doen. Suzanne den Hartog, diëtist bij Mediq Tefa, zet voor u de vijf basis regels op een rij. 

1. Zorg voor een regelmatige voedingsinname.

Eet drie hoofdmaaltijden per dag (ontbijt, lunch en avondeten) en eet op regelmatige tijden. Met name het ontbijt is essentieel. Een gezond en vezelrijk ontbijt zorgt ervoor dat de werking van de darmen op gang komt. En dat is een voorwaarde voor een goede stoelgang. Ook andere maaltijden adviseer ik om zoveel mogelijk met regelmaat te nuttigen. Wanneer je graag een tussendoortje neemt, probeer dan ook om iets te kiezen dat vezelrijk is, zoals fruit of een volkoren liga.

2. Eet vezelrijk!

Vezelrijk voedsel is voor iedereen belangrijk; maar nog belangrijker voor mensen die last hebben van hun stoelgang. Vezels zijn plantendeeltjes, die niet verteerd worden in de dunne darm en dus onveranderd in je dikke darm terecht komen. Vezels werken als sponsjes die vocht opnemen. Als je voldoende vocht tot je neemt, zorgen deze sponsjes voor een soepele ontlasting. Producten waar veel vezels in zitten zijn niet alleen volkoren brood, roggebrood en muesli, maar bijvoorbeeld ook groenten, fruit, peulvruchten, noten en zaden.

3. Het belang van vocht.

Vocht en vezels zijn sterk met elkaar verbonden. Als je niet voldoende drinkt kunnen de vezels hun werk niet goed doen. Ook is vocht belangrijk voor het vervoeren van de voedingsstoffen in het lichaam. In het geval van diarree verlies je bovendien bovengemiddeld veel vocht. De richtlijn is dan ook (voor volwassenen met diarree) om minimaal twee liter per dag te drinken. Ouderen, die een dunnere huid hebben en daardoor ongemerkt door transpiratie extra vocht verliezen, adviseer ik ook extra goed te drinken.

4. Probiotica - een fabel of helpt het echt? 

U kent ze vast wel, van die kleine flesjes zuivel die zouden helpen om je darmflora op peil te houden. Maar wat doet het echt? Probiotica zijn goede bacteriën die helpen om je darmflora beter in balans te brengen. Er zijn aanwijzingen dat probiotica kan helpen bij verstoppingen en bepaalde vormen van diarree. Het is echter geen wondermiddel. Bij serieuze problemen is het dan ook raadzaam uw huisarts te raadplegen en te informeren naar vezelrijke preparaten.

5. De voedingstip van de week!

Blijf ook bij diarree vezelrijke voedingsmiddelen eten. Wanneer je last hebt van diarree kun je gewoon een “normale” vezelrijke voeding blijven gebruiken. Vezels binden namelijk vocht en vertragen de snelheid van het transport door de darm. Gebruik bij diarree alleen liever geen suikerrijke dranken zoals vruchtensap, sterke koffie of laxerende voedingsmiddelen zoals pruimen en vijgen en wees bovendien matig met vet